vrijdag, maart 24, 2006


De NRC als slijpsteen voor de geest


Vandaag in de NRC op de voorpagina een korte intro: GM geeft 2 mld aan vroegpensioen uit. Ik laat het stukje hier volgen.

New York, 23 maart. De noodlijdende Amerikaanse autofabrikant General Motors geeft naar schatting 2 miljard dollar uit om ruim 125.000 werknemers vervroegd te pensioneren. Pagina 19

Hoeveel is dat nu?, vraag ik me af. Uit het hoofd is nog best lastig, dus ik pak mijn rekenmachien: de CASIO fx-82MS. Ik type in: 2x10^9:12500=16,000. Lijkt me duidelijk. Als je vervroegd gepensioneerd wordt, is dat niet zo gek veel geld.

Ik ga na pagina 19. 'Werknemer mag weg met ruim een ton'

New York, 23 maart. Ruim 125.000 werknemers van autofabrikant General Motors en zijn toeleverancier Delphi krijgen tot 140.000 dollar per persoon aangeboden om met vervroegd pensioen te gaan. Deze ongekende overeenkomst werd gisteren bekendgemaakt door General Motors (GM), Delphi en vakbond UAW.

Ik pak opnieuw de zakjapanner. Opnieuw 16.000,--. Nog een keer. Weer 16.000,--.

Tja, je moet ook goed lezen. Er staat 'tot'. Er hoeft dus maar 1 werknemer te zijn die 140.000 dollar aangeboden krijgt.

Het leuke en het trieste is dat dit vermoedelijk vrijwel niemand opvalt.

Waarom breng je zo'n bericht zo? Als je zegt dat het gemiddeld 16.000,-- is, is het heel gewoon en is de hoogte van het bedrag volstrekt oninteressant. Als je er 140.000 dollar van maakt, heb je iets dat de mensen aanspreekt. Kortom: de NRC is overeenkomstig de reclame vandaag een echte slijpsteen voor de geest.