woensdag, maart 22, 2006


De crisis in het onderwijs: belang van harde cijfers


Dr. Ad Verbrugge van de VU (cultuurfilosoof) spreekt vanavond in Zaandam over de crisis in het onderwijs.

'Mijn studenten kunnen aardig overweg met de computer, ze maken werkstukken met een leuke lay-out en mooie plaatjes. Maar daar houdt het in veel gevallen mee op. Een echte competentie zou zijn: weten hoe je een stuk schrijft met een kop en een staart, zonder fouten in spelling of grammatica en met juiste leestekens. Je moet een beetje woordgevoel hebben, alinea's kunnen opbouwen, kunnen analyseren, verbanden leggen en samenvatten, een gedachtegang ontwikkelen. Al zulke basisvaardigheden zijn achteruitgegaan. Ook de leraren opleidingen zijn uitgehold. Zo wordt er alom gemarchandeerd met vakinhoud.'

Een groep verontruste docenten en ouders hebben nu de Vereniging Beter Onderwijs Nederland opgericht. De website www.beteronderwijsnederland.nl gaat dezer dagen draaien.

En dat het onderwijs niet meer is, wat het was....

Ik heb mijn ervaringen met 3 kinderen in het basis en het voortgezet onderwijs. Ik heb natuurlijk ook zelf als docent ervaringen en indrukken. En tenslotte hoor ik ook van anderen nog wel eens iets. Dus wat mij betreft, zit daar veel waars in.

Of is het alleen nostalgie? En was het vroeger ook niet zo geweldig? Het beroerde is simpelweg dat harde cijfers ontbreken. We weten het gewoon niet. Zonder cijfers blijft het bij indrukken, ervaringen, meningen.

Bron: NRC, 21/03/2006, p. 8, Uitholling alom, Marian de Boo.